Bij het begin beginnen

In de huidige dynamiek van informatietechnologie vervult aandacht voor digitale vaardigheden een centrale rol. Wie is digibeet? Hoe voorkom je dat deze mensen straks niet meer meekunnen in de maatschappij? Maar ook: hebben we straks wel voldoende goed opgeleide IT-professionals? Aandacht dus voor beide kanten. Arie van Bellen: “Maar je moet ook aan het begin beginnen: zorg ervoor dat leerlingen op de basisschool al digitaal vaardig worden. Met het initiatief Codeweek is een start gemaakt om programmeren in het curriculum op te nemen.”

Scholen enthousiast

Tijdens de kick-off in het Amsterdamse NEMO lichtten betrokkenen uit het bedrijfsleven en het onderwijs het belang toe van het leren programmeren, de taal van de toekomst. Arie van Bellen: “Tijdens deze Codeweek, medio oktober, startten kinderen op twaalf basisscholen - in elke provincie één - met het Code-uur. ICT’ers leerden hen programmeren. We hebben de ambitie om volgend jaar honderd scholen te laten deelnemen en in 2016 alle basisscholen. Dat de belangstelling al groot is, blijkt uit het aantal downloads. Een speciale Codeweek Toolkit - een lespakket over coderen voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs - werd via de speciale website codeweek.nl aangeboden. Het pakket werd maar liefst 2.300 keer gedownload.”

Mismatch voorkomen

Je moet als school of opleiding dus nu al inschatten welke digitale vaardigheden je over twintig of dertig jaar nodig hebt. “Wie bijvoorbeeld 8 jaar is, ontkomt op bijvoorbeeld z’n 22ste niet aan e-skills. Of je nu de handel ingaat, medicus wordt, advocaat of een andere zakelijke dienstverlener, zonder die e-skills kun je je beroep niet uitoefenen. Nu al zie je dat artsen digitaal vaardig moeten zijn: online verre collega’s raadplegen, digitaal vakliteratuur bijhouden, noem maar op. Opleidingen moeten meer kijken naar wat in de toekomst nodig is. Sommige net afgestudeerde studenten zijn al niet meer aantrekkelijk voor marktpartijen. Er is een mismatch; hun opleiding liep achter de feiten aan. De trend is dus bewustwording voor die vaardigheden. Durf iets aan te bieden wat praktische waarde heeft.”